به گزارش پایگاه خبری اندیشه کرد از سنندج، سید فواد حسینی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان، در نشست خبری که به مناسبت اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور برگزار شد، با اشاره به اهتمام ویژه رئیسجمهور برای توسعه عدالت آموزشی، این طرح را پاسخی به یکی از ضروریترین نیازهای جامعه دانست.
وی با بیان اینکه در این طرح ۱۸۷ مدرسه جدید در استان ساخته میشود، هدف اصلی آن را حذف کامل مدارس کانکسی و سنگی، اتمام پروژههای نیمهتمام و کاهش تراکم دانشآموزان به زیر ۳۵ نفر در هر کلاس عنوان کرد.
افزایش پنج برابری بودجه عمرانی
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان، از افزایش چشمگیر بودجه عمرانی استان در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: با رایزنیهای انجام شده، بودجه تخصیصیافته برای تخریب و بازسازی مدارس از ۴۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
مشارکت شرکتهای معدنی و بنیاد
حسینی همچنین به همکاریهای بخش خصوصی و نهادهای دولتی اشاره کرد.
از امضای تفاهمنامهای با بنیاد علوی برای حذف شش مدرسه سنگی و همچنین تفاهمنامهای با شرکت معدنی “زرکوب” برای ساخت ۵۵ مدرسه در مدت پنج سال خبر داد.
او تأکید کرد که تلاش برای جلب مشارکت سایر شرکتهای معدنی نیز ادامه دارد.
وضعیت نامطلوب سرانه آموزشی
حسینی با ارائه آماری نگرانکننده، به وضعیت نامطلوب سرانه فضای آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در استان ما ۴.۵ متر مربع است، در حالی که در شهرهایی مثل بانه، مریوان و نواحی سنندج این رقم به ۲.۸ متر مربع میرسد که یکی از پایینترین سرانهها در کشور است.
توسعه فضاهای ورزشی و پرورشی
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه از توسعه فضاهای ورزشی و پرورشی نیز سخن گفت و اعلام کرد؛ امسال ۶۹ فضای ورزشی جدید شامل ۳۶ زمین چمن مصنوعی و ۱۵ کلاس تربیتبدنی به مجموعه استان اضافه میشود.
وی همچنین از ساخت بزرگترین زمین چمن مصنوعی غرب کشور در اردوگاه سلیمان خاطر خبر داد و گفت تا پایان مهر ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
حسینی گفت: براساس نتایج یک طرح غربالگری گسترده در استان کردستان، بیش از ۹۰ درصد دانشآموزان استان از نظر آسیبهای روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان،در این باره اعلام کرد: عمدهترین آسیب شناسایی شده در میان دانشآموزان، افسردگی است و همچنین مشکلات اقتصادی، جدایی والدین و اعتیاد از مهمترین آسیبهای اجتماعی محسوب میشوند.
وی با بیان اینکه آمار و ارقام به دست آمده در هر دو حوزه روانی و اجتماعی نگرانکننده است، گفت: آسیبهای اجتماعی بیشترین سهم را دارند. به گفته او، تیمهای مشاوره ساعتها برای تحلیل این دادهها و یافتن راهکارهای مناسب جلساتی برگزار کردهاند.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان به اقدامات انجام شده در این خصوص نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تستهای غربالگری، دانشآموزان در یک “محدوده قرمز” دستهبندی میشوند تا رصد و پیگیری شوند. او با اشاره به موفقیت این طرح در شناسایی و مداخله به هنگام، خاطرنشان کرد که در چندین مورد توانستهاند از اقدام به خودکشی دانشآموزان جلوگیری کنند.
حسینی یادآور شد: برای مقابله با این آسیبها، برنامههایی در نظر گرفته شده که از ابتدای سال تحصیلی جدید (مهرماه) با جدیت آغاز خواهند شد. این برنامهها شامل آموزش اولیا، معلمین و خود دانشآموزان برای کاهش آسیبها خواهد بود و در تمامی مدارس استان به اجرا درمیآید.